پرش به محتوا

شرایط اجازه اقامت برای همسر و فرزندان دانشجو در کشور نروژ

امکان همراهی توسط همسر و فرزندان در بدو شروع تحصیل در نروژ وجود ندارد.

اگر بخواهید از ایران برای همسر و فرزندان خود درخواست ویزا بدهید حداقل ۵ ماه زمان برای این کار لازم است و امکان رد ویزا نیز بسیار بالاست.

اگر بخواهید پس از ورود به نروژ برای همسر و فرزندان خود درخواست اقامت بدهید حداقل ۱۲ ماه طول میکشد تا با درخواست شما موافقت بشود و شاید هم نهایتا موافقت نشود! در این مدت شما با مشکلات زیادی گریبانگیر بوده، ممکن است به تحصیل شما ضربه وارد بشود و موافقت با اقامت خانواده زمانی صورت گیرد که شما خود در آستانه فراغت از تحصیل هستید!

برای اینکه بتوانید خانواده خود را به نروژ ببرید اولا باید یک مسکن مناسب در نروژ اجاره کنید (که دانشگاه در این مورد هیچگونه همکاری نمیکند) و بعلاوه باید توانایی مالی کافی -بسته به تعداد اعضای خانواده- داشته باشید. حداقل پول موجود در حساب شما نباید از ۲۵۰ هزار کرون (معادل ۲۵ هزار یورو) کمتر باشد.

یک خبر بد این که: همسر دانشجو حق کار کردن حتی به صورت پاره وقت را در نروژ در حین تحصیل وی ندارد.

لازم به ذکر است که پس از فراغت از تحصیل، دانشجو یک سال ویزای جستجوی کار دریافت میکند که در طی آن میتواند برای خود کار پیدا کند و ویزای خود را به اجازه کار تبدیل کند. در این حال، همسر دانشجوی سابق میتواند شغل پیدا کند و همراه با همسر خود کار کند.

این نکته را به یاد داشته باشید که: خود دانشجو میتواند در حین تحصیل تا ۲۰ ساعت در هفته کار بکند. نروژ از نظر بازار کار کشور مناسبی است اگر چه کارفرمایان (متاسفانه) حتی در شرایطی که دانشجوی خارجی امتیازات خوبی هم داشته باشد ترجیح میدهند افراد بومی را به کار بگیرند.